لذت سفر

لذت سفر

لذت سفر

لذت سفر

جزیره کیش در یک نگاه

به نظرشما در چه فصلی به جزیره کیش سفر کنیم ؟ در عید نوروز جشنواره های فراوانی در کیش برگزار می شود و آب و هوا نیز برای سفر به این جزیره مناسب می باشد .

[caption id="attachment_28080" align="aligncenter" width="600"]جزیره کیش در یک نگاه جزیره کیش در یک نگاه[/caption]

جغرافیای کیش

این جزیره بیضی شکل است و دارای مساحت 91 کیلومتری می باشد . در این جزیره رودخانه دائمی وجود ندارد . این جزیره حدود 28 کیلومتر با جزیره هندورابی ،55 کیلومتر با جزیره فارور ، 87 کیلومتر با جزیره سیری ، 177 کیلومتر با جزیره ابوموسی ، 225 کیلومتر با جزیره قشم و 300 کیلومتر تا بندر عباس فاصله دارد. آب های خلیج فارس شفاف می باشد . ابزیان مختلفی در آن زندگی می کنند که نمونه های آن در دنیا کم نظیر است .

[caption id="attachment_28083" align="aligncenter" width="600"]جغرافیای کیش جغرافیای کیش[/caption]

تاریخ کیش

در زمان هخامنشیان، ساسانیان و اشکانیان این جزیره تحت حکومت ایران بود و در عصر اسلام این جزیره تحت فرمانروایی خلفای اموی قرار گرفت . در زمان حکومت امویان حکومت این جزیره در دست فردی ایرانی بود که از اطاعت امومیان سر باز زده بود . در زمان سلجوقیان و اتابکان این جزیره در دست ایرانیان بود . در دوره ی سلجوقیان این جزیره به یکی از مهم ترین مناطق تجاری ایران تبدیل شد . بزرگانی همچون ابن خرداد، ابن‌بطوطه، یاقوت حموی به این جزیره سفر کرده اند و حتی سعدی نیز در اشعار خود به کیش اشاره کرده است .

[caption id="attachment_28079" align="aligncenter" width="600"]تاریخ کیش تاریخ کیش[/caption]

در سالهای 912 تا 1031 کیش و هرمز تحت استعمار پرتغالی ها در آمد و در زمان حکومت پهلوی جزیره ی کیش به یکی از مهم ترین مناطق اقتصادی و صید ماهی تبدیل شد. بعد از اینکه مروارید ژاپنی وارد اقتصاد شد ارزش مروارید کیش کاهش یافت . در سال 1349 این جزیره به عنوان یک منطقه توریستی انتخاب شد و در سال 1361 این جزیره به منطقه ی آزاد اقتصادی تبدیل شد.

فرهنگ و آداب و رسوم 

لباس مردان کیش دشدشه و عرقچین می باشد و از اعیاد مهم در این جزیره عید قربان و عید غدیر است . پوشش زنان کیش ملفع می باشد و روی صورت خود بطوطه یا برقع می گذارند .

[caption id="attachment_28086" align="aligncenter" width="600"]جزیره کیش در یک نگاه جزیره کیش در یک نگاه[/caption]


اقوام مختلفی در این جزیره کنار یکدیگر زندگی می کنند که هر کدام از آنها دارای آداب و رسوم خاص خود می باشند . در این شهر شغل های مربوط به دریا مانند ماهیگیری ،بازرگانی و دریا نوردی رواج یافته است .

مردم کیش در عید قربان و عید غدیر مراسم های مختلفی دارند در عید قربان گندم سبز می کنند و به دریا می اندازند . و همچنین گوسفند قربانی کرده و به نیازمندان می دهند . در عید غدیر حسینیه ها با پارچه های سبز و سیاه آراسته می شوند و مردم به جشن و سرور می پردازند .
در روز بعثت پیامبر دختران 12 13 ساله با کاسه  درب خانه ی مردم شهر را می زنند تا حنا بگیرند و این کودکان حنا را به خانه می برند و تمام اعضای خوانواده به دستهایشان حنا می بندند. اینها تنها بخش کوچکی از فرهنگ و رسوم مردم کیش بود .

[caption id="attachment_28077" align="aligncenter" width="600"]آداب و رسوم کیش آداب و رسوم کیش[/caption]

صنایع‌دستی مردم کیش

گردشگران تصور می کنند که مردم جزیره صنایع دستی زیادی ندارند . اما برخلاف تصور آنها در این جزیره صنایع دستی فراوانی وجود دارد که برای سوغات بسیار مناسب است . از جمله مهم ترین آنها شامل :  کوزه‌های سفالی، شیر یکی پیچ، چادرشب، سبد و حصیر، صنایع‌دستی دریایی، پارچه گلابتون دوزی، بادله دوزی و پوشاک می باشد . 

[caption id="attachment_28085" align="aligncenter" width="600"]صنایع دستی کیش صنایع دستی کیش[/caption]

غذای محلی کیش

سمک مشوی، مرگوگ یا مرقوق، برنج شکری یا محمر، مضروبه، هریسه، برنج مجبوس از معروف ترین و بهترین غذاهای محلی کیش هستند .

[caption id="attachment_28082" align="aligncenter" width="600"]غذاهای محلی کیش غذاهای محلی کیش[/caption]


جاذبه‌های تاریخی کیش

شهر باستانی حریره از ارزشمند ترین آثار باستانی کیش می باشد که به سده ی 5 تا 10 هجری باز می گردد.

جاذبه های طبیعی کیش
جاذبه های طبیعی و تفریحی کیش بسیار فراوانی می باشند . سواحل زیبا نخلسان های سبز و ... از جاذه های طبیعی ان می باشند تفریحات آبی متنوع مراکز خرید هتل های چند ستاره از دیگر جاذبه های این جزیره هستند . این جزیره در سالهای اخیر مورد توجه قرار گرفته و امکانات رفاهی و گردشگری فراوانی در این جزیره تعبیه شده است .

[caption id="attachment_28084" align="aligncenter" width="600"]جزیره کیش در یک نگاه جزیره کیش در یک نگاه[/caption]
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.